Byarum-Tenhult Järnvägsgranskning
En kritisk analys av den planerade järnvägen
Fördjupning
Här går vi djupare in i de brister och felaktigheter som identifierats i Trafikverkets material.
Felaktiga restidsberäkningar
Trafikverket har jämfört restider mellan ny järnväg och befintlig järnväg med olika förutsättningar, vilket ger en skev bild av nyttan.
| Alternativ | Beräknad restid | Faktisk möjlig restid |
|---|---|---|
| Nybyggnation | 50 min | 52 min (med stopp vid A6) |
| Upprustning | 62 min | 52 min |
Jämförelse av kostnader
Den ekonomiska analysen visar att nybyggnationen blir betydligt dyrare än upprustning av befintlig järnväg.
| Alternativ | Ursprunglig kostnad (miljarder SEK) | Aktuell kostnad (miljarder SEK) |
|---|---|---|
| Nybyggnation | 0.615 | 2.16 |
| Upprustning | Ej uppskattad | ~1.0 |
Miljöpåverkan
Byggnationen av en ny järnväg kommer att orsaka stora koldioxidutsläpp och leda till en högre energiförbrukning.
- Utsläpp under byggnation: ca 50 000 ton CO2
- Ökad energiförbrukning vid drift på längre sträcka
- Påverkan på biologisk mångfald i området