Byarum-Tenhult Järnvägsgranskning

Byarum-Tenhult Järnvägsgranskning

En kritisk analys av den planerade järnvägen

Fördjupning

Här går vi djupare in i de brister och felaktigheter som identifierats i Trafikverkets material.

Felaktiga restidsberäkningar

Trafikverket har jämfört restider mellan ny järnväg och befintlig järnväg med olika förutsättningar, vilket ger en skev bild av nyttan.

Alternativ Beräknad restid Faktisk möjlig restid
Nybyggnation 50 min 52 min (med stopp vid A6)
Upprustning 62 min 52 min

Jämförelse av kostnader

Den ekonomiska analysen visar att nybyggnationen blir betydligt dyrare än upprustning av befintlig järnväg.

Alternativ Ursprunglig kostnad (miljarder SEK) Aktuell kostnad (miljarder SEK)
Nybyggnation 0.615 2.16
Upprustning Ej uppskattad ~1.0

Miljöpåverkan

Byggnationen av en ny järnväg kommer att orsaka stora koldioxidutsläpp och leda till en högre energiförbrukning.

  • Utsläpp under byggnation: ca 50 000 ton CO2
  • Ökad energiförbrukning vid drift på längre sträcka
  • Påverkan på biologisk mångfald i området

© 2025 Byarum-Tenhult Järnvägsgranskning